جمعه, 10 فروردین,1403 |
پنجره ای به شعر جهان عرب
 

پنجره ای به شعر جهان عرب

یکشنبه، 22 بهمن 1396 | Article Rating

مرتضی حیدری آل کثیر عصر پنجشنبه در کلاس «پنجره ای به شعر جهان عرب» در اردوی سوم دوره ششم آفتابگردان ها در بوشهر، با بیان اینکه شعر عربی از دیرباز نمودار حکمت و آداب و عوالم فکری قوم عرب می دانستند، اظهار داشت: در شعر جاهلیت همیشه دو عنوان برای قوم عرب مهم بوده؛ یکی شاعر و دیگری فاطر. شاعر کسی بوده که تمام شنوئات اجتماعی و شخصی زندگی خود را در شعر می آورده است. 
این شاعر و منتقد ادبی تصریح کرد: کلمه و کلام در پیروزی اعراب در جنگ ها نقش داشته چراکه در آن دوره سخن در اوج خودش بوده  به همین دلیل پیامبر با معجزه کلام دل ها را به سمت خود کشاند.
وی افزود: فاطر کسی است ک برای اولین بار چاه را برای دام ها حفر می کرده به همین دلیل است که خداوند می فرماید: « الله فطر السماوات و الارض.» یعنی خدا اولین کسی است که آسمان و زمین را خلق کرده است.
آل کثیر بیان کرد: در زمان جاهلیت عینیات و مادیات بری شاعر مهم بوده و نمود داشته است. به همین دلیل آموختن واژه به واژه شعر عرب به مطالعه و تحقیقات فراوانی نیاز دارد.
این شاعر و منتقد ادبی با بیان اینکه مشترکات شعر عربی و فارسی خبر داد: از اوایل قرن بیستم که با ساده ترین شکل شعر فرنگی آشنا شدیم، شعر فارسی و عربی دگرگون شد و البته این دگرگونی در شعر عربی زودتر رقم خورد. حدودا بیست سال قبل از نیما یوشیج شعر نیمایی عربی به وجود آمد.
وی گفت: شفیعی کدکنی می گوید در فاصله این 100 سال که از شعر فرنگی تاثیر گرفتیم صورت های بیان عواطف و احساسات به جای مفاهیم و معانی شعر غرب در شیوه تعبیر هنری ما تاثیر گذاشته و آن چیزی که در شعر عربی رخ داد نیز در شعر فارسی اتفاق افتاده است.
آل کثیر تصریح کر: داوری در باب شعر عربی به این معنا که چه شعری خوب و چه شعری ضعیف است جز به اعتبار محتوا ارزشی ندارد. از سوی دیگر برای دریافت معانی اشعار عرب باید با زبان عربی کاملا آشنا بود چون شعر در زبان اتفاق می افتد.
این شاعر عرب زبان عنوان کرد: شفیعی کدکنی معتقد است بعضی وقت ها ترجمه خوب از شعر ضعیف می تواند شاعر بد را از شاعر خوب بهتر نشان دهد.
وی با اشاره با اوزان شعر قدیم عرب تصریح کرد: واحد شعر عرب بیت است. به همین دلیل ممکن است وزن در رکن آخر مصرع های یک بیت متفاوت باشد. بنابراین برای شناسایی وزن یک قصیده عربی باید کل بیت را بررسی کرد و این امر شناخت وزن عربی را سخت می کند. بهترین راه برای شناخت اوزان عربی شنیدن شعر از زبان شاعر است. در بعضی اوزان با بررسی وزن یک مصرع به وزن کل شعر پی برد 
آل کثیر افزود:. در میان شاعران نوپرداز عرب، ده تای آنها خیلی معروف اند. عبدالوهاب بیاتی، خلیل الحاوی، صلاح عبدالصبور، محمود درویش و نزار قبانی و... از جمله این شاعران هستند که صرفا از  4کشور عراق، سوریه، لبنان و مصر  بودند. چراکه در کشورهای شمال آفریقا به زبان فرانسوی شعر می گویند و در آنجا شعر عربی دیده نمی شود.
وی بیان کرد: در عصر ما شعر جوهر فرهنگ است و در کشورهایی که از نظر فرهنگی آزاد بودند، شاعران موفقی ظهور کرده اند.
این شاعر عرب زبان با اشاره به اینکه زبان عربی زبان خداست، افزود: به نظر من عربی با این عظمت فقط می توانسته از طریق انبیا به پیشرفت برسد. هیچ ادبیاتی نمی تواند منحصر به خودش باشد ادبیات عرب هم اینگونه است. از سوی دیگر شعر عرب نسبت به اتفاقات سیاسی بی تفاوت نیست. چنانکه نزار قبانی شاعر عاشقانه سرا شعرهای سیاسی قابل توجهی دارد.
وی با اشاره به اشعار نزار قبانی عنوان کرد: نزار قبانی یکی از معروفترین شاعران عرب که در ایران مورد توجه قرار گرفته است. پرنفوذترین شاعر زبان عرب در عصر ماست و دایره نشر آثارش با هیچ شاعری قابل مقایسه نیست. دلیلش هم این است که وی از عشق گفته است. نزار قبانی به عنوان شاعر زن و شراب شناخته می شد. او با تمام وجود این موضوع را پذیرفته است. زمانی که نزار از زن می گفت زن بسیار مورد آزار قرار می گرفته است. شاید تاکید شعر وی بر زن واکنشی به این اشتباه بود است.
آل کثیر بیان کرد: نزار قبانی یک سری اوزان را وارد شعر جدید عرب کرد است که کم استفاده بوده است و این یکی از خدمات وی به شعر عرب امروز بوده است.یکی از مهمترین قصاید نزار قبانی قصیده بلقیس است که در سوگ همسر خود سروده است.
این شاعر و منتقد ادبی در پاسخ به این سوال که آیا قافیه شعر عربی مثل فارسی است، گفت: در شعر عربی ردیف وجود ندارد. در شعر عربی قافیه شبیه فارسی است ولی در عربی قواعد و استثنائاتی وجود دارد که آن را با قافیه فارسی متمایز می کند. برای مثال در شعر عربی شناسه هم برعکس شعر فارسی می تواند قافیه شود.

 

تصاویر
  • پنجره ای به شعر جهان عرب
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: