جمعه, 31 فروردین,1403 |
گزارش اولین کارگاه نقد اخرین اردوی دوره ششم بانوان آفتابگردانها
 

گزارش اولین کارگاه نقد اخرین اردوی دوره ششم بانوان آفتابگردانها

پنجشنبه، 17 اسفند 1396 | Article Rating

اولین کارگاه نقد شعرسومین اردوی آموزشی دورۀ ششم آفتابگردان‌ها، با حضور محمدرضا وحیدزاده،حسنی محمد زاده و راضیه رجایی برگزار شد.

نگین نعمت اللهی از شیراز اولین شاعری بود که برای شعر خوانی دعوت شد، و شعری با این مطلع خواند: «از زمین و زمانه دلگیری/با نگاهت بهانه می­گیری/خسته ­ای که چرا نمی­میری/آه ازین دردهای بی پایان...»

راضیه رجایی در رابطه با این شعر گفت : «این شعر حالت روایی دارد و این ساختار روایی تا انتها در این شعر حفظ شده است و ازین نظر کاملا یک دست است. همچنین احساس و عاطفه در این شعر قوی است.»

وحیدزاده گفت: « یکی از وظایف شاعر آن است که با ایجاد ظرفیت­های تازه در کلمات بتواند معانی را بسط بدهد که در این شعر این اتفاق افتاده است.» حسنی محمدزاده گفت: «  همانطور که می­دانیم عناصر شعر ،موسیقی، تخیل،عاطفه و زبان است. این شعر سرشار از موسیقی بود. سرودن شعر در وزن کوتاه دشوار است اما این شاعر به خوبی از عهدۀ آن برآمده است و از ردیف­های بلندی استفاده کرده، که به بیان محتوا نیز آسیب نزده است. علاوه بر موسیقی کناری موسیقی درونی نیز رعایت شده است که همان به کار بردن مراعات نظیرهاست.»

فرناز کریمی از اصفهان، به عنوان دومین شاعر برای شعرخوانی دعوت شد:  « سخت است دلت پیش کسی گیر کند/هی جان بکند نالۀ شبگیر کند...» وحیدزاده گفت : « شاعر در سرودن شعر باید به این مسئله توجه کند که حرف­های تازه بزند. برای بیان احساسات عاشقانه تصاویر و کلمات زیادی وجود دارند، اما شاعر باید با دقت نظر ظرفیت کلمات و تصاویر را بشناسد و آن ­ها را به کار ببرد.» محمد زاده گفت: « در شعر باید علاوه بر تخیل و تصویرو موسیقی، عاطفه نیز وجود داشته باشد و می­توان گفت عنصر اصلی شعر عاشقانه، عاطفه است. نبود آن به  شعر ضربه می­زند. این شعر عاطفه و احساس بالایی داشت و ازین جهت موفق بود.» راضیه رجایی گفت: « زبان این شعر روان و سهل ممتنع بود و در همۀ ابیات این یکدستی حفظ شده بود.»

«بر دلم مانده شبی نم نم باران باشد/ چتر باشد و تو باشی و خیابان باشد» این غزل را زهرا دهقان­پور از تبریز خواند. راضیه رجایی دربارۀ این شعر گفت: « این شعر تصاویر خوبی دارد، از ویژگی­های مثبت این شعر، تصاویر خوب آن است. تصاویری که برای همه قابل درک هستند و می­تواند خواننده را با خود همراه کند.»

 سارا فلاح از شیراز، شعری برای زلزله زدگان خواند: «بخوان که چارۀ دنیا نماز آیات است/جهان ازین همه درد شدید می­لرزد»راضیه رجایی گفت: « از ویژگی­های مثبت شاعر این است که نسبت به وقایع بی تفاوت نباشد و در برابرآن موضع­گیری کند.»

 

 

جیران قربانی چارپاره‌ خواند: « انگار در قلب فراموشی/باید نشست و هی تعقل کرد/بین من و فردای تنهایی/تبریک­های تازه­ای گل کرد» محمدزاده گفت: « قالب چارپاره نسبت به غزل از موسیقی کمتری برخوردار است. و برای قوت آن باید عناصر دیگر شعر، مانند تخیل را تقویت کرد و به محتوا بیشتر پرداخت.»

در پایان محدثه اسماعیلی از گیلان شعر خواند، که مورد استقبال حضار قرار گرفت.

«ما رفیق قدیمی باران/دور افتاده­ایم دور از دید/پشت کوهیم ،روی دامن آن/خانۀ ماست مقصد خورشید.»

 

 

 

 

 

 

تصاویر
  • گزارش اولین کارگاه نقد اخرین اردوی دوره ششم بانوان آفتابگردانها
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: