شنبه, 01 اردیبهشت,1403 |
حجت‌الاسلام جواد محدثی در سومین روز از آخرین اردوی بانوان دوره ششم آفتابگردانها:  «هرچه معرفت انسان به مراتب بالاتر برسد، محبوب‌های او نیز کامل‌تر می‌شود»
 

حجت‌الاسلام جواد محدثی در سومین روز از آخرین اردوی بانوان دوره ششم آفتابگردانها: «هرچه معرفت انسان به مراتب بالاتر برسد، محبوب‌های او نیز کامل‌تر می‌شود»

شنبه، 19 اسفند 1396 | Article Rating

در سومین روز از اردوی آخر بانوان دوره ششم آفتاب‌گردان‌ها حجت الاسلام و المسلمین جواد محدثی به بیان سخنانی درباره تعهد شاعرانه و حبّ اهل بیت(علیهمالسلام) پرداخت.

در ابتدای این کارگاه او ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا(س) سخن خود را با بیان حدیثی فاطمی آغاز نمود و‌ گفت: «حضرت زهرا(س) در حدیثی می‌فرمایند «از دنیای شما سه چیز از نظر من محبوب است. خواندن کتاب خدا، نگاه به پیامبر(ص) و انفاق در راه خدا.» از این سه مقوله یکی مربوط به زبان و سخن است، یکی به چشم و دیدن مرتبط است و دیگری به مال و دارایی. درسی که می‌توان از این حدیث گرفت مدیریت بر سخنانمان است. باید ببینیم زبان چه می‌گوید و چشم چه می‌بیند و مال و دارایی‌مان در چه راه صرف می‌شود.»

وی همچنین برای تکامل شناخت انسان، سه مرحله را برشمرد و توضیح داد: «سه مقوله در ارتباط با مراحل شناخت با هم در ارتباط طولی‌اند: اول معرفت است، دوم محبت و سوم اطاعت.»

حجت‌الاسلام محدثی با اشاره به اثر «جاذبه و دافعه علی(ع)» از شهید مرتضی مطهری افزود: «حضرت علی(ع) در کنار دشمنان سرسخت و لجوج خود عاشقان دل بر کفی هم داشته‌اند و چون آنان عشق علی(ع) در دلشان بود، حضرت به گونه‌ای دیگر به ساختن شخصیتشان پرداخت.»

این فعال عرصه دین و فرهنگ سپس به بیان ویژگی‌های انسان عاشق پرداخته و گفت: «عشق آدم ترسو را شجاع می‌کند و آدم تنبل را زرنگ. عشق آدم‌های خودخواه را دگرخواه می‌کند و باقی موضوع بسته به آن محبوبانی است که به او عشق می‌ورزیم. هرچه معرفت انسان به مراحل بالاتر برسد محبوب‌های او نیز متکامل می‌شوند‌.»

حجت‌الاسلام محدثی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت کار فرهنگی و ادبی تاکید نموده و خطاب به شاعران جوان گفت: «ما همه به فرهنگ و مفاهیمی تعلق فکری و اعتقادی داریم و سرمایه‌ای هم به نام قریحه شعری داریم. اما باید دید آیا حق آن را ادا می‌کنیم یا خیر. برخی می‌گویند مضامین روز کهنه می‌شوند و ما باید درباره مضامین ماندگار شعر بسراییم در حالی که این مسئله نوعی قدرنشناسی است.»

حجت‌الاسلام محدثی با تاکید بر اهمیت خودشناسی و خداشناسی افزود: «باید دید انسان در مجموعه بی‌نهایت هستی کیست و چه باید بکند و هدف او چیست. برخی نیهیلیست‌ها معتقدند هدفی وجود ندارد. برخی نیز به اهداف مادی قائلند یا هدف را اشتباه تشخیص داده‌اند. اما آیا ما تا چه اندازه در مسیر درست هدفمان قرار داریم. کسانی که در زندگی این مسائل برایشان مطرح نیست به بلوغ ذهنی نرسیده‌اند و کال و نارس هم از این دنیا می‌روند.»

در پایان این جلسه بانوان شاعر سوالات خود را با حجت الاسلام محدثی مطرح نمودند.

تصاویر
  • حجت‌الاسلام جواد محدثی در سومین روز از آخرین اردوی بانوان دوره ششم آفتابگردانها:  «هرچه معرفت انسان به مراتب بالاتر برسد، محبوب‌های او نیز کامل‌تر می‌شود»
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: