جمعه, 07 اردیبهشت,1403 |
گزارش نشست خبری هفتمین دوره آموزشی شعر جوان کشور، آفتابگردان ها
 

گزارش نشست خبری هفتمین دوره آموزشی شعر جوان کشور، آفتابگردان ها

چهارشنبه، 13 تیر 1397 | Article Rating

 

آفتابگردان ها، عنوان دوره های آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی ست که هفت سال است به همت موسسه شهرستان ادب، برای شاعران جوان کشور در نظر گرفته شده است. صبح روز سه شنبه 12 تیر ماه، نشست خبری هفتمین دوره ی آفتابگردان ها در سالن جلسات موسسه شهرستان ادب برگزار شد. این جلسه با حضور خبرنگاران، اصحاب رسانه و مسئولین و کارشناسان موسسه شهرستان ادب از جمله، علی محمد مودب، سرکار خانم افسانه غیاثوند، میلاد عرفان پور، محمدرضا وحیدزاده و حسن صنوبری برگزار شد.

حسن صنوبری، مدیر دفتر رسانه موسسه شهرستان ادب، که اجرای جلسه را نیز بر عهده داشت، گفت: این هفتمین سال است که این دوره های آموزشی به همت موسسه برگزار می شود و طی این سال ها، به کمک خبرنگاران و اصحاب رسانه، دوره های آفتابگردان ها، به خوبی توانسته، جریان سازی موثری را در فضای ادبی کشور ایجاد کند.

در ادامه، مدیرعامل موسسه شهرستان ادب، علی محمد مودب گفت: دعوا بر سر کلمه است، چه در میزهای مذاکره، چه در میدان‌های نبرد، و چه در شکنجه‌گاه‌های اسارت.  آزادگان ما آزاده بودند چون در بند و زنجیر، تن به کلمه نادرست ندادند. آزادی، زیستن ما در کلمات خودمان است. کلمات، مرزها و پرچم‌های ما هستند. کلمات، هستی ما هستند، هر رشدی در کلمه اتفاق می‌افتد و هر ظلمی، از ظلم به کلمه آغاز می‌شود. و زبان، مادری ست و مادرانه و کلمه، مادر است.  تمام حوزه‌های تمدنی ما اگر توسعه بیابد و ما در زبان و کلمات دچار آسیب و انحراف باشیم رشد نخواهیم یافت، این مسئله نشان از آن دارد که پوک شده‌ایم و به سمت نوعی نابودی حرکت کرده‌ایم.

مودب در ادامه افزود:
قطار شعر از دو ایستگاه حرکت می‌کند. متن یا زندگی و لاجرم از هر جا باشد باید به سمت ایستگاه دیگر برود؛ شعری که از متن آغاز می‌شود در صورتی رشید و سالم است که از ایستگاه زندگی عبور کند و عبور از این مسیر باعث می شود شعر باشد که گذرش به ایستگاه متن بیفتد و وقتی ما از آموزش در شعر سخن می‌گوییم، منظور تعلیم به معنای متعارف نیست، بحث توجه دادن شاعران جوان است به این ایستگاه‌ها که اگر شما تحت جاذبه متون برجسته ادبی و چه متونی که از میراث ما هستند (مثل سعدی، مولانا و حافظ ) و چه متون معاصر شعر را شروع کرده باشید، حتما باید سراغ زندگی و خودمان هم بروی. اگر از زندگی آغاز کرده‌ای و به سراغ میراث ادبی  نروی، شعر رشد، شایستگی و بایستگی لازم را نخواهد داشت و راه به جایی نخواهد برد. شاعر جوان باید توجه داشته باشد که در آینده در شب شعری شعر خواهد خواند که پیش ا‌ز آن سنایی، مولوی،‌نظامی و حافظ در آن شب شعرها شعرخوانی داشتند، چنین شاعری لاجرم توجه خود را به هر دو ایستگاه متن و زندگی تصحیح می‌کند، اگر در مطالعه و تتبع آثار برجسته ادبیات فارسی کم گذاشته باشد، در سیر مطالعاتی خود این را اصلاح کرده و اگر در زیست شاعرانه و ادراک خود از زندگی کاستی داشته باشد در سلوک و مجاهدت خود می‌تواند این نقیصه را اصلاح کند.

وی با بیان اینکه دوره آموزشی شعر آفتابگردان‌ها هدفش این است که ما را به یک سلوک مطمئن و جامع‌نگر هدایت کند، گفت: هدف این دوره‌ها آن است که ما به یک سلوک مطمئن در فعالیت شعری هدایت شویم تا در اثر نقص، مجاهدات و مطالعات‌مان به دام متن‌زدگی و تشبه به بزرگان نیفتند، یا اینکه به خاطر توجه به خود و زندگی‌مان، از بلاغت و یا از داشتن زبان و کلمات شایسته شعر امروز فارسی غفلت نکنیم.

میلاد عرفان‌پور مدیردفتر شعر مؤسسه شهرستان ادب و دبیر دوره آفتابگردان ضمن ارائه گزارشی از دوره‌های گذشته ابراز داشت: در دوره‌های آموزشی شعر جوان کشور «آفتابگردان‌ها» تجربه 6 سال برگزاری را پشت سر گذاشته‌ایم که تمام این سال‌ها سرشار از امید و رویش‌های تازه در حوزه شعر جوان کشور و انقلاب بوده است.

او گفت: ما در تمام این سال‌ها مهمترین هدف‌مان شناسایی و پرورش استعدادهای بود که می‌خواهند در هنر اول ایرانیان و ایران زمین پیش روند، دست به تولید، خلاقیت و نوآوری بزنند، همان استعدادهایی که شاید پیش از این دوره در گم گوشه‌هایی از این سرزمین بدون اینکه راهنما و بهانه‌ای برای پیشرفت داشته باشند بدون شکوفایی منزوی شده بودند.

این شاعر معاصر در ادامه افزود: دوره هفتم آفتابگردان ها از پاییز 96 با فراخوانی آغاز به کار کرد و از شاعران جوان خواسته شد تا آثار خودشان را به دبیرخانه ارسال کنند. در این دوره، به لطف خدا شاهد بیشترین اقبال از جانب شاعران جوان کشور بوده ایم و 5310 اثر از 490 شاعر از سراسر کشور به دست ما رسید. این تعداد در مقایسه با سال های گذشته بی سابقه بوده است و اکثریت شرکت کنندگان، شاعرانی هستند که به طور جدی در فضای ادبی کشور فعالیت دارند. بعد از داوری آثار رسیده، 159 شاعر جوان از 26 استان کشور به عضویت دوره هفتم آفتابگردان ها درآمدند که این تعداد، نسبت به سال های گذشته، 20 در صد رشد داشته است. دیگر تفاوت این دوره، مدت زمان دوره است که به جای دوره یک ساله، مدت 18 ماه در خدمت شاعران جوان خواهیم بود.

عرفانپور با اشاره به استان هایی که بیشترین عضو را در این دوره دارا هستند گفت: هفت استان، تهران، قم، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، گیلان و زنجان، بیشترین تعداد عضو را در این دوره دارند و این نشان می‌دهد که این استان‌ها از مناطق شاعرپرور کشور هستند.

بنا بر گفته ی این شاعر برجسته، نخستین اردوی دوره هفت آفتابگردان ها، به اردوی بانوان اختصاص دارد که از 17 تیر ماه الی 20 تیر ماه در مجتمع آدینه تهران این دوره برگزار خواهد شد. اردوی هفتم 4 روزه خواهد بود  و با حضور 67 بانوی جوان شاعر همراه خواهد بود. در این اردو، کلاسهای مختلف تئوریک ادبی، کارگاه های نقد شعر و همچنین برنامه های متنواع تفریحی با حضور 15 نفر از اساتید و کارشناسان مطرح شعر کشور برای بانوان شاعر آفتاب گردان در نظر گرفته شده است.

مدیردفتر شعر مؤسسه شهرستان ادب در بخشی دیگر از سخنانش به حضور سه نسل از شاعران کشور اشاره کرد و گفت، در این اردو ها سه نسل از شاعران انقلاب در کنار هم جمع می شوند. نسل پیشکسوت شعر انقلاب، نسل جوانتر اما فعال و باسابقه و کارشناس، و نسل سوم هم خود شاعرانی هستند که عضو این دوره ها به حساب می آیند. به گفته وی، هدف دوره های آفتابگردان ها این بوده که همه نسل‌های شعر انقلاب بتوانند در این دوره‌ها سهیم باشند تا با حضورشان انگیزه و امید بیشتری بگیرند و آموزش و هم‌افزایی‌هایی که نیاز است در این دوره‌ها داشته باشند، محقق شود.

دبیر دوره‌های آموزشی شعر جوان کشور بیان کرد: دوره های آفتابگردان ها دارای دو ویژگی منحصر به فرد است. اول اینکه این دوره های آموزشی، جامع ترین دوره آموزشی شعر کشور است و ویژگی دیگر نوع استعداد یابی ست که در این دوره ها سعی شده است، دقیق ترین استعداد یابی ها صورت بگیرد.

افسانه غیاثوند، از اساتید دوره، در پایان این نشست اظهار داشت: من بسیار خوشحالم که با مؤسسه شهرستان ادب بیشتر از قبل همکاری میکنم. بنده معلم هستم و تجاربی دارم اما این تجربه جدیدی است و از حضور در این دوره‌ها خوشحالم و خوشحال‌تر اینکه روز به روز توفیق این مجموعه را در تربیت شاعران جدید افزون می‌بینم.

غیاثوند گفت: در وانفسای روزگار  کنونی گاهی از یک کلمه برداشت‌های وسیعی می‌شود که نشان از یک فکر دارد و رسالت من به عنوان کارشناس این است که اهمیت این نگاه را برای شاعران جوان در مراحل عملی نشان دهم. ما وقتی با اردوی آفتابگردان‌ها سر وکار داریم اولین مواجهه شاعر جوان را می‌بینیم که در حالت سرشاری عاطفه حاضر است پس باید هدایتگر او باشیم تا به سمتی برود که با استفاده از بسته‌های مطالعاتی از مسیر خارج نشود. در واقع به سمت و سویی حرکت کند که اسم شعر بر آن است. زیرا اگر هدایتی صورت نگیرد به سمتی که از سرمستی سخن بگوید حرکت خواهد کرد ولی هدف ما قرار دادن افکار در چارچوب‌هاست.

وی افزود: یکی دیگر از توفیقات شهرستان ادب استعدادیابی است . اینکه ابتدا استعدادها شناسایی می‌شود و مسیر در ادامه به چاپ اثر منتهی می‌شود و ما بارها شاهد بودیم اولین مجموعه انتشار یافته شاعران آفتابگردان، یکی از موفق ترین آثار شاعر بوده است. من در این دوره توفیق داوری آثار را داشتم و از همین جا اعلام می‌کنم به لحاظ کیفی آثار خوبی را دیدم که کار داوری را سخت کرد.

.در انتها میتوانید گزارش تصویری این نشست خبری را نیز مشاهده نمایید

 

 

 

تصاویر
  • گزارش نشست خبری هفتمین دوره آموزشی شعر جوان کشور، آفتابگردان ها
  • گزارش نشست خبری هفتمین دوره آموزشی شعر جوان کشور، آفتابگردان ها
  • گزارش نشست خبری هفتمین دوره آموزشی شعر جوان کشور، آفتابگردان ها
  • گزارش نشست خبری هفتمین دوره آموزشی شعر جوان کشور، آفتابگردان ها
  • گزارش نشست خبری هفتمین دوره آموزشی شعر جوان کشور، آفتابگردان ها
  • گزارش نشست خبری هفتمین دوره آموزشی شعر جوان کشور، آفتابگردان ها
  • گزارش نشست خبری هفتمین دوره آموزشی شعر جوان کشور، آفتابگردان ها
  • گزارش نشست خبری هفتمین دوره آموزشی شعر جوان کشور، آفتابگردان ها
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: