پنجشنبه, 09 فروردین,1403 |
«اردوهای تخصصی، الگوی مناسب­­ تری برای تعامل با شاعران ادوار مختلف آفتابگردان­ هاست»
گفتگو با میلاد عرفان پور به بهانه برگزاری اولین اردوی تخصصی آفتابگردانها با موضوع شعر هیئت:
 

«اردوهای تخصصی، الگوی مناسب­­ تری برای تعامل با شاعران ادوار مختلف آفتابگردان­ هاست»

شنبه، 03 شهریور 1397 | Article Rating

 

 

 

دوره‌های آموزشی شعر آفتاب‌گردان‌ها که از سال 1389 فعالیت خود را آغازکرده عنوانی آشنا برای اهالی دنیای شعر معاصر پارسی است. این دوره ها شامل چندین اردوی آموزشی، نقدتلفنی شعر، نقدمکتوب شعر، اهدای بسته های مطالعاتی و... به مدت یک سال است و زمینه را برای رشد و پرورش شاعران مستعد فراهم می‌کند؛ تاجایی که در هر دوره بیش از صد شاعر جوان از سراسر کشور پذیرفته می‌شوند و تا کنون شاعران جوان و موفق بسیاری توسط این دوره ها به جوامع شعري معرفی شده اند. اولین اردوی تخصصی آفتابگردان‌ها که جدیدترین فعالیت دفتر شعر موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب است، با موضوع «شعر هیئت» از ششم تا نهم شهریور ماه در مشهد مقدس برگزار خواهد شد. به همین مناسبت به‌سراغ میلاد عرفان پور، شاعر توانمند و نام آشنای کشور، و مسئول دفتر شعر شهرستان ادب رفتیم و با او دررابطه با اردوهای تخصصی شعر آفتاب‌گردان‌ها گفتگو کردیم. این گفتگو را در ادامه بخوانید.

 

ضمن عرض سلام، به‌طورکلی دوره‌های تخصصی شعر آفتاب‌گردان‌ها را معرفی کنید.

سلام علیکم. اردوهای تخصصی و موضوعی، جدید ترین برنامه دفتر شعر شهرستان ادب برای تعامل با شاعران ادوار آفتابگردان هاست که در موضوعات خاص و به صورت تخصصی با هدف مهارت افزایی شاعران عضو ادوار آفتابگردان ها برگزار می شود

 

هدف از برگزاری این دوره‌های تخصصی چیست؟

هدف از برگزاری این دوره ها، ادامه تعامل آموزشی با اعضای ادوار گذشته آفتاب‌گردان‌ها و افزایش شناخت و مهارت آن‌ها در حوزه‌های  تخصصی شعر است.

 

این اردوها با دوره تکمیلی چه تفاوتی دارد؟

این اردوها در واقع جایگزینی برای دوره های تکمیلی است که پیش از این برای نخبگان ادوار گذشته برگزار می شد. با این تفاوت که همه اعضای دوره های مختلف آفتابگردان‌ها؛ چه کسانی که به دوره تکمیلی راه یافتند و چه کسانی که به این دوره راه نیافته‌اند، به شرط داشتن فعالیت و تحت عناوین و موضوعات اردوهای تخصصی، می‌توانند دراین اردوها شرکت کنند.  

 

طی چه فرایندی، از دوره تکمیلی به این مجموعه اردوهای تخصصی رسیدید؟

دوره تکمیلی، مزایایی داشت و البته حواشی و معایبی.دوره های تخصصی تمام محاسن دوره تکمیلی را داراست و معایب آن را ندارد. از این رو ما به دنبال الگوی مناسب­ تری برای تعامل تخصصی با شاعران شاخص ادوار گذشته بودیم و به ایده دوره­ های تخصصی رسیدیم.

 

این دوره ها به چه شاعرانی اختصاص دارد؟ و چه شاعرانی می‌توانند در این ادوار حضور پیدا کنند؟

این اردوها مختص آفتابگردان‌هایی ست که در موضوع مشخص شده برای هر دوره، فعال تر و شاخص تر تشخیص داده شوند. مثلا در اردوی تخصصی ترانه سرایی طبعا شاعرانی که در این حوزه سابقه مرتبط و موفق دارند دعوت می شوند.

 

 اولین اردو از سلسله اردوهای دوره تخصصی آفتابگردان‌ها با عنوان اردوی تخصصی شعر هیئت به زودي فعالیت خود را آغاز می ­کند. این اردو شامل چه برنامه ­ها و فعالیت هایی ­ست؟

اردوی تخصصی شعر هیئت بر فن نوحه ­سرایی و البته شناخت هیئت و مقتضیات آن تمرکز دارد و شامل کلاس ­های تئوریک و کارگاه­ هایی خواهدبود و ششم تا نهم شهریور با همکاری آستان قدس رضوی(ع) در مشهدمقدس برگزار می ­شود.

 

تصاویر
  • «اردوهای تخصصی، الگوی مناسب­­ تری برای تعامل با شاعران ادوار مختلف آفتابگردان­ هاست»
  • «اردوهای تخصصی، الگوی مناسب­­ تری برای تعامل با شاعران ادوار مختلف آفتابگردان­ هاست»
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: