پنجشنبه, 06 اردیبهشت,1403 |
«موسیقی شعر هیئت 1»
نخستین کلاس اردوی تخصصی شعر هیئت(بانوان):
 

«موسیقی شعر هیئت 1»

پنجشنبه، 08 شهریور 1397 | Article Rating

در روز اول اردوی تخصصی شعر هیئت بانوان، پس از برگزاری مراسم افتتاحیه، اکبر شیخی؛ نوحه-سرای اهل بیت(ع) به مباحثی چون اهمیت سرایش نوحه، معنای اصطلاح تصنیف در تقسیم¬بندی نوحه، و اهمیت تلفیق مناسب کلام و موسیقی در شعر هیئت اشاره نمود.

وی در ابتدای این نشست تفاوت¬های میان سرایش شعر کلاسیک و شعر هیئت را برشمرد و خطاب به شاعران حاضر گفت: از شما که شعر کلاسیک و غزل می¬سرایید می¬خواهم نوحه نیز بسرایید. چرا که برخی نوحه¬های امروز محتوای ضعیفی دارند. دیگر آنکه نوحه نسبت به دیگر قالب¬های کلاسیک ظرفیت بیشتری برای دیده شدن دارد.

او با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب درباره نوحه افزود: حضرت آقا می¬فرمایند نوحه حرکتی¬ست که خاص شیعه است و برخلاف برخی از انواع موسیقی¬ها در جهت محتواست. 

سپس به بیان چیستی و چرایی نوحه پرداخت و نوحه را نوعی واکنش به ظلم و ستم و نشانه عدم بی-تفاوتی به مسائل زمانه دانست و گفت: در قرآن کریم تاکید شده است که هرجا ظلم و ستم دیدی دادخواهی کن.

او با اشاره به روضه حضرت رقیه به هنگام شهادت امام حسین(ع) و اهمیت روضه خواندن حضرت زینب در پاسخ به ابن زیاد افزود: ما به این قبیل روضه¬ها نیاز داریم. اینگونه نوحه¬ها را متاسفانه امروز در هیئت¬ها کم می¬بینیم و متاسفانه چندین سال است که چگونگی شهادت سیدالشهدا اولویت نوحه¬های ما شده. در حالی که چرایی شهادت ایشان باید در اولویت ما باشد. 

او نفس قیام امام حسین(ع) را تقابل با حکومت یزید دانست و افزود: امام حسین(ع) در مقابل یزید ایستاد تا همه بدانند یزید آنی نیست که فکر می¬کنند و فردی سفاک است.

اکبر شیخی در بخش دیگری از این کلاس آموزشی به شگردهای سرایش شعر نوحه اشاره نمود و تاکید کرد: هنر سرایش شعر نوحه خاص گفتن است و عام شنفتن. بعضی¬ها می¬ترسند شعرشان شنیده نشود. اما باید بدانند تکلیف ما گفتن نوحه خوب است و نباید به شنیده شدن یا شنیده نشدن آن اندیشید.

شیخی به نقل از حاج محمود کریمی گفت:حضرت ابوالفضل(ع) نیز به دنبال مشک رفت و به ظاهر مشک را به خیمه¬ها نرساند در حالی که خدا یک عمر است دارد این مشک را به مقصدش می¬رساند.

            این مدیحه¬سرای اهل بیت(ع) با اشاره به بعد شنیدنی نوحه و اهمیت سهل و ممتنع بودن آن تاکید نمود: نوحه ¬ی خوب هرقدر سهل و ممتنع باشد راحت¬تر به سر زبان¬ها می¬افتد.

اکبر شیخی خواندن مقاتل، ادعیه، زیارات، مباحث امام¬شناسی و توجه به نیاز جامعه در ساختن مضامین تازه موثر دانست و افزود: هرکدام از ادعیه ما قدر یک پایان¬نامه¬ی دکترا حرف برای گفتن دارد. خوب است دعاها را به این دید نگاه کنیم نه آنکه فقط برای ثواب بخوانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به شرح اصطلاح «استحسان کردن» پرداخت و توضیح داد: استحسان در معنای لغوی یعنی طلب حسن کردن اما در نوحه به معنی تصور کردن آن چیزی است که در مقاتل گفته نشده است. استحسان باید منجر به کشف موضوع شود نه خلق موضوع.

این شاعر اهل بیت، شعر نوحه را قالبی مجزا دانست و افزود: به هر یک از بخش¬های نوحه صنف می-گوییم. تصنیف به معنی صنف، صنف شدن است. هر صنف ممکن است یک افاعیل داشته باشد. تصنیف، ضرب و آهنگ دارد و حتی گاهی بدون وزن عروضی قابل تعریف است. تمام اشعاری که وزن دارند حتما ضرب هم دارند اما تصنیف ضرب دارد اما لزوما و اجبارا وزن ندارد.

وی تعداد صنف¬های نوحه را بسته به خواست سازنده دانست و آن را برخلاف شعر کلاسیک دانست که شکل و قالب مشخصی دارد و گفت: پایه و اساس نوحه ضرب و آهنگ است. و قافیه در نوحه به ملودی بستگی دارد.

 سپس با اشاره به باور اشتباهی که درباره واژه موسیقی وجود دارد گفت: برخی می¬گویند موسیقی خانه نفاق است. این در حالی¬ست که واژه غنا را نباید با هر نوع موسیقی¬ای یکی دانست.

اکبر شیخی در این جلسه برای تبیین بهتر ظرایف شعر نوحه به خواندن و اجرای برخی از قطعات پرداخت و در پایان به سوالات بانوان شاعر پیرامون سرایش شعر هیئت پاسخ داد.

تصاویر
  • «موسیقی شعر هیئت 1»
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: