پنجشنبه, 06 اردیبهشت,1403 |
«بررسی مقاتل و منابع عاشورا»
سومین کلاس اردوی تخصصی شعر هیئت(بانوان):
 

«بررسی مقاتل و منابع عاشورا»

جمعه، 09 شهریور 1397 | Article Rating

در سومین کلاس این اردوی آموزشی، دکتر میثم مطیعی؛ مداح اهل بیت(ع) و مدرس دانشگاه امام صادق (ع) به معرفی مقاتل و منابع عاشورا از نیمه قرن دوم هجری تا قرن هشتم پرداخت. وی با برشمردن اهمیت مطالعه این منابع در سرایش شعر آیینی و نوحه بر لزوم مطالعه مداوم و متمرکز شاعران تاکید نمود و گفت: بسیار مهم است که شاعرانی که در عرصه شعر آیینی فعال هستند خود را به مطالعه عادت دهند. چراکه در غیر این صورت قطعا اشعارشان چیزی برای عرضه نخواهد داشت..

 این مدرس دانشگاه، منابع و مقاتل مرتبط با واقعه عاشورا را به چهار دسته­ی منابع قابل استناد و غیر قابل استناد و منابع معاصر و مفقود تقسیم نمود و درباره چگونگی ارزیابی سندیت و اعتبار هر منبع توضیح داد: منابع قابل استناد گاه به شیوه محدثان نوشته شده­اند. یعنی مولف برای بیان گزارش تاریخی سند ارائه کرده است که در علم رجال درستی و نادرستی سندها بررسی می­شود. برخی منابع نیز سندیت ندارند.

دکتر میثم مطیعی همچنین منابع واقعه عاشورا را به دو دسته­ ی مستقل و مشتمل تقسیم نمود و افزود: منابع مستقل صرفا برای واقعه عاشورا و زندگی اباعبدالله نوشته شده­اند. اما منابع مشتمل از آغاز آفرینش تا عصر خود را دربرمی­گیرند. که برای بررسی روایات پیرامون واقعه عاشورا تنها باید به قسمت­های خاصی از این کتاب­ها رجوع کرد.

این مداح و ذاکر اهل بیت(ع) به اهمیت کتبی چون الطبقات الکبیر ابن سعد، تاریخ طبری،  شرح الاخبار قاضی نعمان مغربی، کامل الزیارات ابن قولوَی، لهوف علی بن موسی بن طاووس، طبقات الکبری، انساب الاشراف، تاریخ یعقوبی، اخبار الطبال و...در شناخت و آگاهی شاعران از واقعه عاشورا و حوادث پیرامون آن تاکید نمود و رجوع به دانشنامه امام حسین(ع) را مفید دانسته و افزود: «درباره آثاری که به شما شاعران اهل بیت(ع)، رویکرد تهاجمی و کلامی، اعتقادی بیاموزد و با وحدت اسلامی نیز مخالفتی نداشته باشد مطالعه کنید.»

دکتر مطیعی در پایان، خواندن کتاب «انسان 250 ساله» را نیز به شاعران جوان توصیه کرد تا با نگرشی نو و دیدی باز قلم زنی کنند.

تصاویر
  • «بررسی مقاتل و منابع عاشورا»
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: