جمعه, 10 فروردین,1403 |
«شعر هیئت و رسالت های فراموش شده»
پنجمین کلاس اردوی تخصصی شعر هیئت(بانوان):
 

«شعر هیئت و رسالت های فراموش شده»

یکشنبه، 11 شهریور 1397 | Article Rating

چهارشنبه ، هشتم شهریور ، در سومین روز اردوی تخصصی شعر  هیئت بانوان ،کلاس «شعر هیئت و رسالت های فراموش شده » با حضور دکتر محمدرضا یعقوبی برگزار شد .

او در این کلاس به اهمیت ادعیه و زیارات و روایات و آیات اشاره کرد و متذکر شد : شاعران آیینی و به ویژه شاعران نوحه سرا باید با مفاهیم منابع دینی آشنا شوند و به مطالعه آن ها و کشف های جدید از دریای بیکران معارف بپردازند .

یعقوبی در مقدمه صحبت های خود گفت: طبق آیه ملکوتی «اذکرونی فاذکرکم » ذکر یک مفهوم یک طرفه نیست ، ذکر همیشه در کنار شکر به کار می رود و ضمنا اینکه ما مداحان را در اصطلاح عمومی ذاکر می نامیم صحیح نیست بلکه ذاکر اصلی شعرا هستند و در حقیقت معمار ِذکر شاعر است و در این جا منظور از ذکر ، ذکر خدا و اهل بیت است.

سپس در ادامه ی مبحث رسالت های فراموش شده شعر هیئت اضافه کرد : از حضرت زهرا بخواهید که خودشان شعر را به شما الهام کنند به گونه ای که حتی پای ملائک وسط نباشد ؛سعی کنید بگردید و ببینید کجا خلأ احساس می شود و همان جا تلاش کنید، دنبال کارهای بزرگ نباشید دنبال انجام کارهای بر زمین مانده باشید.

یعقوبی در ادامه با اشاره به اهمیت عید غدیر گفت: مدحی که ما امروز در رابطه با این عید نیاز داریم باید هم شامل جنبه های ملکوتی و هم ملکی زندگی اهل بیت علیهم السلام باشد ،ما باید تلاش کنیم که خطبه غدیر را مطالعه کنیم و فضایل مولا علی علیه السلام را از آن استخراج کنیم و سپس شعر بسراییم .

و بعد در باب همین موضوع افزود : پیامبر (ص)فرموده اند سوره حمد درباره ما نازل شده است پس باید دقت کرد که چقدر در سوره حمد مفاهیم گنجانده شده است، و باید از این مضامین شعر گفت تا شعر باید به جایی برسد که حکم شفا بگیرد.

او در ادامه صحبت های خود بیان کرد: هم اکنون زمانه ای ست که باید با تعمق و ریزبینی در نگاه به خطبه غدیر و مفاتیح و قرآن و نظیر این منابع کار کرد، شما شاعران باید توجه کنید که یک هزارم فضائلی که در شأن ائمه آمده است شعر سروده نشده به عنوان مثال در زیارت نامه ها مفاهیم زیادی وجود دارد و اکثر آن ها شعر نشده اند چون ما در مطالعه کم گذاشته ایم چون هرچه منابع دینی ما دریایی عمیق است و وسیع ولی ما غفلت داریم.

سپس به تمام شاعران جوان حاضر در جمع متذکر شد: گاهی ما شاعران به دنبال وحی نمی رویم پس دچار وهم می شویم ؛شعر اهل بیت باید آنقدر با ارزش باشد که ترجمه اش کنند .

یعقوبی در ادامه اضافه کرد : اگر زنبور می خواهد عسل بدهد باید بر روی گل های فراوانی بنشیند شما نیز برای گفتن شعر خوب باید در دنیای معارف غرق شوید و اگر شاعر با آیات و روایات مأنوس بشود دنیای غریبی را کشف می کند زیرا ما هر چه به منابع وحی متصل شویم بیشتر وحی به ما نازل میشود به عنوان مثال قرآن در محتوا و لفظ در اوج است و اگر سراغش برویم شعر نیز به اوج می رسد  ، که باید گفت: «خوشا به حال دل مُحرمی که دور تو گردد»

محمدرضا یعقوبی خطاب به نوحه سرایان آفتابگردانی به این موضوع اشاره کرد:

شعر نکات کنکوری دعاهاست و باید آن را از دل دعا و آیه و روایت استخراج کنیم ؛روحیه ی تحقیق داشته باشید و بگردید و کشف کنید و خوب شعر بسرایید .

سپس در پایان سخنان خود گریزی به زندگی امیرمومنان علیه السلام زد و گفت:اوج تقرب به خدا سجده است؛ «و سجده راز سربه مهری بود و آخر فاش شد»

یاعلی

تصاویر
  • «شعر هیئت و رسالت های فراموش شده»
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: