شنبه, 01 اردیبهشت,1403 |
«شعر هیئت در دوران انقلاب اسلامی»
ششمین گلاس اردوی تخصصی شعر هیئت(بانوان):
 

«شعر هیئت در دوران انقلاب اسلامی»

یکشنبه، 11 شهریور 1397 | Article Rating

 

کلاس «شعر هیئت در دوران انقلاب اسلامی» در آخرین روز اردوی تخصصی شعر هیئت بانوان در مشهد مقدس، با حضور دکتر وحید جلیلی برگزار شد.

وحید جلیلی در مقدمه صحبت­هایش به اهمیت مسئله ولایت اشاره کرد و گفت: «در زمان حال ولایت­پذیری از مهم­ترین نیازهای جامعه شیعی است که اهمیت آن بسیار نادیده گرفته شده است.»

خدای متعال خود، مفهوم ولایت را در قرآن برای ما تعریف کرده و با آن به بندگان خود می‌فهماند که انجام فرایض مذهبی رافع مسئولیت اجتماعی نیست ولی در جامعه امروز ما این نگاه و این سبک زندگی مورد هجوم است. امروزه ضد ولایتی­ترین تفکرات را با عنوان ولایت بیان می‌کنند؛ همانندعمر و عثمان زندگی می‌کنند اما دم از حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیه می‌زنند.»

سپس گریزی به آیه ولایت زد و اظهار داشت: «وقتی مستمندی به مسجد وارد شد حضرت علی(ع) در اوج نماز خود انگشترشان را به او اهدا کردند. حال ما باید با خودمان فکر کنیم اگر ما در آن مسجد بودیم چه می‌کردیم ؟ احتمالا سریع شروع به نماز می‌کردیم تا به این بهانه که در حال انجام فریضه­ایم به مستمند کمکی نکنیم. اما  حضرت علی(ع) به دلیل انجام واجبات و فعالیت مذهبی ترک مسئولیت اجتماعی نمی‌کردند، و این از تفاوت­های ما با ایشان است.»

جلیلی در ادامه مبحث ولایت افزود: «گاهی افرادی را می‌بینیم که می‌گویند فلسطین و غزه و ... به ما ربطی ندارد و دم از حب حضرت زهرا (س) نیز می‌زنند و بی­توجه­اند که حضرت ام ابیها با وجود آنکه فرزندان کم سن و سالشان روزه بودند، می‌گفتند چگونه شخصی، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، گرسنه باشد و ما اهمیتی ندهیم.»

او در ادامه با اشاره به معیارهای تشیع حقیقی افزود: «باید توجه داشت حب خدا به تنهایی کافی نیست. چه برسد به حب ائمه اطهار سلام الله علیهم؛ هر چند که محبت داشتن به خدا و اهل بیت ضروری‌ست و بدون آن نمی‌توان قدم از قدم برداشت. اما مهم این است که شیعه واقعی باشیم نه آنکه تنها شیفته باشیم.»

سپس در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم توجه به تنوع قالب­های شعری گفت: «مشکلی که هم اکنون در فضای هنری وجود دارد این است که قالب­ها خیلی محدود شده­اند. ما باآنکه با انواع قالب­های شعری روبرو هستیم و باید از تمامی آنها به خوبی استفاده کنیم، معمولا محدود به غزل می‌شویم. با اینکه غزل به تنهایی قابلیت این را ندارد که از هر آنچه با سلوک بدست آمده است سخن بگوید.»

وحید جلیلی با اشاره به اهمیت توجه به مخاطب­ عام متذکر شد: «باید بیشتر به مخاطب عام توجه کنیم و به یاد داشته باشیم که ما نیازمند بازنگری در اندیشه شیعی خودمان هستیم و نکته­ای که بسیار قابل اهمیت است این است که به همان اندازه که به عزاداری­ها و مرثیه­ها اهمیت می‌دهیم باید در جشن و مولودی­های ائمه اطهار نیز خوب ظاهر شویم.»

وی در ادامه به مسئله موضوع شعر هیئت پرداخت و یادآور شد: «در فضای شعری هیئت امتیازاتی نسبت به سایر بخش­های شعر انقلاب وجود دارد و با اینکه بعضی از فضاهای شعری دچار آسیب­های نخبگانی شده­اند و بیشتر دچار حاشیه­­های کنگره­ها و همایش­ها هستند اما شعر هیئت عاری از این موضوعات باقی مانده است. ضمن اینکه اینگونه شعر به دین نزدیک­تر است. چراکه هم دین و هم هیئت متشکل از مخاطب عام هستند.»

جلیلی در پایان صحبت­های خود با مثال آوردن از واقعه کربلا تاکید نمود: «در کربلا حضرت سیدالشهدا (ع) را محاصره کردند و گفتند حق ندارید پایتان را جلوتر و فراتر بگذارید؛ امروز نیز عده­ای همین گونه­اند و می‌خواهند ماجرای کربلا از سال ۶۱ هجری فراتر نرود و همت، دغدغه و آرمان­های عاشورا به زمان حال وارد نشود. اما شما شاعران وظیفه دارید خطشکن­های این محاصره باشید.»

تصاویر
  • «شعر هیئت در دوران انقلاب اسلامی»
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: