جمعه, 31 فروردین,1403 |
«بایسته های شعر هیئت»
هفتمین کلاس اردوی تخصصی شعر هیئت(بانوان):
 

«بایسته های شعر هیئت»

یکشنبه، 11 شهریور 1397 | Article Rating

آخرین کلاس روز سوم اردوی تخصصی شعر هیئت بانوان با حضور حاج سعید حدادیان برگزار شد و در این کلاس آموزشی به موضوع «اولویت های ساختاری و محتوایی در شعر هیئت» پرداخته شد.

سعید حدادیان ابتدا ضمن تشکر از شاعرانی که در این حیطه کار می‌کنند و‌ تشویق و ترغیب به ادامه این فعالیت، اهمیت و ارزش نوحه­سرایی را متذکر شد.

این مداح اهل بیت در مقدمه صحبت­های خود به شاعران حاضر گفت: «ریشه کلمه نوحه از نام حضرت نوح سرچشمه می‌گیرد، در زمان حضرت نوح حادثه­ای رخ داد و در آن بسیاری از انسان­ها به دلیل عصیان خود از بین رفتند و نابود شدند. حضرت نوح بسیار منقلب شدند و دائما در حال گریه بودند. به همین دلیل با وجود این‌که نامشان عبدالجبار بود دیگر نوح خطاب شدند و قابل توجه است که در قرآن مرتبا همین لقب ایشان به کار رفته است و این به این معناست که خدا گریه را دوست دارد.»

او درباره مبحث اولویت­های ساختاری و محتوایی شعر هیئت اضافه کرد: «نوحه به چهار دسته تقسیم می‌شود که شامل انواع ملی، فرا ملی، محلی و محفلی است و باید به این تقسیم بندی­ها توجه ویژه­ای داشت. به عنوان مثال یک نوحه می‌تواند متعلق به محفلی خاص باشد و بنابراین کلید واژه­های خاصی نیز داشته باشد. نوحه هایی که در یک منطقه خاص از کشور خوانده می‌شود و معمولا گویش متفاوتی دارند را نوحه محلی می‌نامند. وقتی زبان نوحه محلی فاخر، صاف و روشن و صمیمی باشد ممکن است تبدیل به یک نوحه ملی شود. مانند ترانه­های باباطاهر که با وجود محلی بودن بر سر زبان عموم مردم است.

سپس به نوحه فراملی اشاره­ای نموده و گفت: «باید مستند و مستدل و قابل فهم برای توده مردم و نخبگان جهان امروز باشد. گاهی اوقات نوحه حکم بیانیه دارد و بیانیه اصطلاحا به معنای بیان خواسته­های گروه قابل ملاحظه­ای از جامعه است.»

وی پیرامون تاثیر موسیقی بر شکل­گیری شعر نوحه خطاب به شاعران حاضر توضیح داد:«گاهی اوقات استفاده از آهنگ و ملودی­های زیبا و معروف به ما در سرایش نوحه کمک می‌کنند. ضمنا در این زمینه  تناسب ملودی و شعر نکته بسیار قابل اهمیتی است. پس سعی کنید از دستگاه­های موسیقی اصیل استفاده کنید. اما با شعر مبتذل و دون شأنْ به اصالت موسیقی­ها ضربه نزنید.»

او در خلال صحبت­های خود درباره لزوم نگاه شاعرانه در سرایش نوحه متذکر شد: «شاعر باید از زاویه­های متفاوت به قضایا نگاه کند. پردازش شخصیت در نوحه بسیار مهم است. شعر نوحه باید بدیع باشد و نوآوری و کشف داشته باشد و در آن باید به بینش و آفرینش جدید پرداخت. نوحه باید انقلابی و حماسی و شور انگیز باشد.»

حدادیان در پایان صحبت­های خود به اهمیت و ارزش حضور بانوان شاعر در حیطه نوحه­سرایی اشاره کرد و گفت: «نیمی از شاعرانی که در زمان پیغمبر(ص) شعر می­گفتند و‌ زیر سایه حضرت محمد(ص) به فعالیت شعری و ادبی مشغول بودند خانم­ها بودند، پس قدر خود را بدانید و در این مسیر قوی و پرشور حرکت کنید.»

 درپایان به عنوان حسن ختام جلسه به اجرای سرودی در مدح حضرت علی علیه السلام پرداخت.

تصاویر
  • «بایسته های شعر هیئت»
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: