جمعه, 10 فروردین,1403 |
«کارگاه نقد شعر هیئت 3»
باحضور علی محمد مودب و محمد مهدی سیار
 

«کارگاه نقد شعر هیئت 3»

یکشنبه، 11 شهریور 1397 | Article Rating

آخرین روزی که آفتابگردان های عضو دوره تخصصی شعر هیئت در مشهد مقدس حضور داشتند ،کارگاه نقد آخر با کارشناسی استاد علی محمد مودب و دکتر محمدمهدی سیار برگزار شد.

سمانه خلف زاده از قم اولین شاعری بود که در این کارگاه نوحه خود را ارائه داد و مطلع آن چنین بود:

بابایی بابایی شب شده کجایی؟

قرار بود زود بیای طول کشید جدایی...

محمد مهدی سیار در نقد این نوحه به نکات قابل توجهی اشاره کرد: این کار به لحاظ زبانی ضعف فاحشی نداشت و شعری زیبا از لحاظ ادبی بود، ملودی بسیار خوبی هم داشت، شاعر تلاش کرده است که ابتدا فضاسازی مناسبی داشته باشد و در ادامه کار روضه ها شکل می‌گیرد و مفاهیم کامل تر می‌شود، کلمات و ترکیباتی که در این شعر وجود دارد با دقت و هوشمندانه انتخاب شده اند.

علی محمد مودب نیز نظرهای خود را ارائه داد: جامعه امروز نیازمند نو آفرینی و تولید ملودی های جدید است و این باعث تکثر ملودی ها شده است اما اگر توجه کنیم که تربیت مخاطب به وسیله ی خودمان رخ می‌دهد با همان ملودی های گذشته و اصیل می‌توانیم شعرهای خوب بسراییم و این شعر در این زمینه موفق بود.

شاعر دیگری که در کارگاه نقد حاضر شد معصومه اسکندری از کاشمر بود و این نوحه را از زبان حضرت رباب خواند:

بوی غربت توی صحرا پیچیده

آتش نزن به قلب من با اشک هات...

شاعر کتاب رودخوانی درمورد این نوحه گفت: با این وجود که زبان محاوره بود اما کاملا سالم و فاخر بود، این نکته نیز قابل توجه است که شاعر افقی فراتر از مرثیه خوانی دارد و دور از فضای ترحم و رقت انگیزی به حماسه می‌پردازد.

مدیر عامل موسسه شهرستان ادب نیز نکته هایی بیان کرد: از کارهای زیبایی که در نوحه سرایی می‌توان انجام داد استفاده از کلیدواژه های قرآنی ست که در این شعر حضور داشت، شعر مضامین بسیار نابی داشت و از لحاظ محتوایی دارای نکات الهام بخش بود.

در پایان کارگاه نقد علی محمد مودب سخنانی را متذکر شد: شما به عنوان شاعرهای جوانی که در حیطه ی نوحه فعال هستند سعی کنید نگاه خود را به آیات و روایات دقیق تر کنید چرا که ما آمده ایم شاعری شیعه باشیم و ائمه علیهم السلام را به خوبی روایت کنیم، سعی کنید در روایت ها نسبت به زمانه شناخت کافی داشته باشیم و توجه کنیم که امام حاضر است و از امام حاضر نمی‌توان با امت غایب حرف زد، همه ی اهل بیت ما باید با مردمی که در حال هستند روایت بشوند و در این زمینه از کلید واژه های خوبی استفاده کنید که با قرآن پیوند بخورد.

و در آخر اضافه کرد: خوشا به حال شما شاعران جوانی که نوحه سرای قصه ی اهل بیت سلام الله هستید، ما به شما غبطه می‌خوریم و امیدواریم در ادامه ی این راه موفق باشید.

 

تصاویر
  • «کارگاه نقد شعر هیئت 3»
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: