پنجشنبه, 30 فروردین,1403 |
«خواندن قرآن راز شفافیت و سادگی شعرهای سهراب و سلمان است»
حجت­ الاسلام محسن حسن­ زاده لیله­ کوهی در اولین کلاس دومین اردوی دوره هفتم آفتابگردانها:
 

«خواندن قرآن راز شفافیت و سادگی شعرهای سهراب و سلمان است»

جمعه، 19 بهمن 1397 | Article Rating

 

کلاس اول بانوان دورۀ هفتم آفتابگردان­ها در دومین اردوی آموزشی شعر جوان کشور، با حضور حجت­الاسلام محسن حسن­زاده لیله­کوهی و با عنوانِ «انسان و مدیریت زمان» برگزار شد.

او در ابتدا با اشاره به روحانیونی که در طول مدت عمر خود چندین جلد کتاب تالیف کرده­اند، گفت: «روحانیت در بحث مدیریت زمان سابقۀ قابل توجهی دارد.» این روحانی ادامه داد: «کار برای آقایان و خانه­داری برای خانم­ها از جمله مشکلاتی است که می­تواند قریحۀ شاعری آن‌ها را از بین ببرد.» وی با بیان اینکه تنبلی آفت بزرگی­ست و به دو نوعِ تنبلی در اثر پرکاری و تنبلی در اثر کم کاری تقسیم می‌شود، انسان پر کار را نیز در معرض تنبلی دانست و ادامه داد: «عموم افراد از کارهایی که باید انجام دهند به کارهایی که نیازی نیست انجام دهند فرار می­کنند. ما دو نوع نظم داریم، نخست نظمی خشک و دوم نظمی نامحسوس، مانند عادت پوشیدن کفش که بعد از مدتی نپوشیدنش برایتان سخت­تر می­شود.»

او با اشاره به اساس برنامه­ريزي در کارها، اظهار داشت: «جدول برنامه از مهم­ترین نکات برنامه­ریزی است و اصطلاحا یونیفرم نامیده می­شود. پرکردن ساعاتی که هنوز برنامه­ای برایشان نداریم امر مهم بعدی است. و سومین مرحله، ادغام کارها با یکدیگر است؛ مثل تفریح با شعر.» لیله­کوهی با بیان اینکه حيدرباباي شهريار با حیدرباباي بقيه شاعران تفاوت دارد، افزود: «این اثر در اصل حاصل گشت و گذارها و مشاهدات شهریار پیرامون حیدرباباست.» او ادامه داد: «صحبت كردن با پیرمردها و پیرزن­های روستایی­ که باهوشند، خاطره دارند و زندگیشان شعر است از جمله راهکارها برای برقراری ارتباط و در عین حال سرودن شعر است. امروز منشا بیشتر شعرها، چیزی جز زندگی است، برای همین شعرها به تکرار می­افتند. حتی در مورد بسامد واژگان نیز همین گونه است.»

از نظر لیله­کوهی بهترین هنرمندان کسانی هستند که مشاهده­هایشان را یادداشت می­کنند؛ زیرا از هر ایده، ایدۀ دیگری زاده می­شود که می­تواند در پیشبرد هدف هنرمند موثر باشد. وی در ادامه بر تاثیر عبادت بر افزایش توانمندی شاعران تاکید کرد و از زبان شعر سهراب و سلمان مثال زد و گفت: «خواندن قرآن راز شفافیت و سادگی شعرهای این دو شاعر است.» لیله­کوهی در ادامۀ مبحث برنامه­ریزی به مسئلۀ تبادل کاری پرداخت و افزود: «امروزه زمان تکی کار کردن گذشته است. باید هر مزاحم را تبدیل به یک همکار کنید. اگر آمد و با شما همراه شد، چه بهتر، اگر نه خواهد رفت و مزاحمت بیشتری برای شما نخواهد داشت.» وی در ادامه خاطر نشان کرد: «مطالعه صحیح مطالعه­ای است که راندمان داشته باشد و شما را به نوعی انگیزه و شوق برساند. کارهای طاقت­فرسا معمولا به خاطر روش غلط خود هستند که ما را آزار می­دهند.»

لیله­کوهی لحاظ کردن زمان و مکان مناسب برای انجام یک کار را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: «نکته مهم این است که اگر می­خواهید در مورد چیزی شعر بگویید به اندازۀ کافی از آن فاصله بگیرید، بعدا شعر بگویید، به این ترتیب در زمان درست می‌توانید شعرتان را شروع کنید. اگر شعر در وقت نامناسب به سراغتان می­آید ببینید چه حسی منجر به ایجاد شعر می­شود، آن­ها را نگه دارید برای زمان بیکاری که با مرورشان شعر بگویید. چون اگر اختیار دست احساس باشد نتیجه ­نمی­گیرید بلکه مهار حس باید در دست شما باشد.»

وی در ادامه بانوان شاعر را بر خواندن دو رکعت نماز در شب توصیه کرد و اظهار داشت: «بی­برنامه­گی‌های طول روز در اثر خواندن آن نماز مرتب مي­شود. تسبيحات حضرت فاطمه زهرا (س) كه اقل ذكركثير است، دومین مطلبی است که می­توان برای مدیریت زمان از آن سود جست. سوم اینکه آن چیزی که تمرکز شما را می‌گیرد، بشناسید.»

او در پایان با بیان این نکته که ميزان پیشرفت بر اساس زمان نیست بر اساس تمرکز شما در آن زمان است، به اولویت‌بندی کارها اشاره کرد و گفت: «به جریان‌های انحرافی در شعر دقت نکنید و از شعرهایی که کنگره­ای و مجلسی سروده می­شوند فاصله بگیرید. شاعر باید فارغ باشد تا شعر خوب بگوید نه اینکه برای کسی یا جایی یا چیز  شعر بسراید.»

اردوی بانوان دورۀ هفتم آفتابگردان، تا یکشنبه بیست و یکم بهمن، در شهر تنکابن ادامه دارد.

تصاویر
  • «خواندن قرآن راز شفافیت و سادگی شعرهای سهراب و سلمان است»
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: