جمعه, 31 فروردین,1403 |

مرز ما عشق است

30 مرداد 1397 11:09 | 0 نظر | 2900 بازدید | امتیاز: 5 با 5 رای

«مرز ما عشق است» عنوان اولین کتاب سید محمد مهدی شفیعیست  که در  اردیبهشت سال 1396 توسط انتشارات شهرستان ادب چاپ  وروانه بازار نشر شد . حجت‌الاسلام «سید محمدمهدی شفیعی» ، شاعر اهوازی این مجموعه در «مرز ما عشق است» ، چهل قطعه از  اشعار خود را  گردآوری کرده است که در سالهای  89 تا 95 نوشته شده اند و شامل 29 غزل و 11 رباعی می باشند . نقطه قوت این کتاب را میتوان  تنوع موضوعی آن دانست چرا که شاعر با توجه به تسلط خوبی که بر زبان دارد ، به خوبی توانسته است از آن در جهت سرایش  موضوعات مختلف استفاده کند و اشعار زیبایی  در موضوعات اجتماعی ، عاشقانه ، آیینی و... و در اوزان متفاوت بسراید .

 

علاوه بر این،  شاعراین مجموعه دارای تحصیلات حوزوی بوده و به خوبی میتوان رد پایی از تحصیلات این شاعر ارزشمند را در اشعار او بلاخص غزل اول و سوم پیدا کرد. به عنوان مثال در بیت پنجم  از غزل سوم این کتاب میخوانیم :

 

فتوحات مرا هر گز نفهمیدند یارانم

شهود آوردم و این جمع آن را ارغنون خوانده

 

با توضیح شاعر متوجه میشویم که  فتوحات و ارغنون هر دو از کتاب های علم عرفان و منطق هستند که با هوشیاری به خوبی در شعر گنجانده شده اند و این نشان دهنده ی این است که ما با شاعری اهل مطالعه رو به رو هستیم .

 

شاعر ارجمند در عین بهره مندی از زبان سالم و آفرینش مضمون های ناب از آرایه های ادبی متنوعی در اشعار خود استفاده کرده است که از بین آنها می توانیم  به آرایه تلمیح اشاره کنیم که به  زیبایی در چندین غزل به کار رفته و بعنوان مثال بیت چهارم از غزل ششم به خوبی بیانگر آن است :

 

نشان از تاج و تخت مصر دادند و طمع کردیم

نیامد کاروان ، ماندیم در چاهی که میگفتند

 

لازم بذکر است که نام این مجموعه از ابیات یکی از غزلهای زیبای آن انتخاب شده است که در ادامه آنرا با یکدیگر مرور میکنیم :

 

 

 

کوه باشی سیل یا باران... چه فرقی می‌کند

سرو باشی باد یا توفان.... چه فرقی می‌کند

 

مرزها سهم زمینند و تو سهم آسمان

آسمان شام با ایران چه فرقی می‌کند

 

قفل باید بشکند باید قفس را بشکنیم

حصر الزهرا و آبادان چه فرقی می‌کند

 

مرز ما عشق است هرجا اوست آنجا خاک ماست

سامرا، غزّه، حلب، تهران چه فرقی می‌کند

 

هر که را صبح شهادت نیست شام مرگ هست

بی شهادت مرگ با خسران چه فرقی می‌کند

 

همانطور که پیش تر ذکر شد،  این کتاب شامل 11 رباعی نیز می باشد که در مضامین مختلفی سروده شده اند و اگرچه کیفیت آنها به کیفیت غزل ها نمی رسد اما زیبا و قابل توجه بوده و خواندن آنها  خالی از لطف  نیست .

گفتنی ست با توجه به استقبال مخاطبان این کتاب در کمتر از یکسال چندین بار تجدید چاپ شده و شما میتوانید آنرا با قیمت هفت هزار تومان از فروشگاه های شهرستان ادب تهیه کنید.


امتیاز دهید Article Rating
نظرات

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.